-
Jak často chodí domácnostem vyúčtování za vodné a stočné?
Obvykle dostávají domácnosti vyúčtování za vodné a stočné jednou ročně.
Nevíte, co znamenají údaje na faktuře? ZDE najdete vzor faktury s vysvětlivkami.
Potřebujete-li poradit, obraťte se na naše Zákaznické centrum.
-
Jak mohu platit vodné a stočné?
Platby za vodné a stočné (faktury a zálohové platby) spotřebitel poukazuje na účet provozovatele vodovodu a kanalizace, tedy společnosti VAK Beroun. Způsob úhrady si můžete změnit buď při osobní návštěvě zákaznického centra, telefonicky nebo elektronicky (e-mailem na vakberoun@vakberoun.cz, pomocí kontaktního formuláře)
Zálohové platby za vodné a stočné lze hradit:
- převodním příkazem z účtu odběratele
- sdruženým inkasem SIPO
- složenkou - poštovní poukázkou
Faktury za vodné a stočné lze hradit:
- převodním příkazem z účtu odběratele
- složenkou - poštovní poukázkou
Platba v hotovosti
Platit v hotovosti můžete na našich zákaznických centrech. Úřední hodiny a kontakty naleznete ZDE
Vrácení přeplatku
Platíte-li zálohy, je třeba dohodnout i způsob vrácení případného přeplatku. Zvolit si můžete ze dvou následujících způsobů:
- vrácení přeplatku na účet odběratele u peněžního ústavu
- vrácení přeplatku poštovní poukázkou typu "H"
Přeplatky a nedoplatky do 100 Kč jsou převáděny do dalšího zúčtovacího období.
Potřebujete-li další informace ohledně plateb za vodné a stočné, využijte naši zákaznickou linku 800 100 663.
-
Mohu dostávat fakturu v elektronické podobě?
Ano, rádi vám budeme elektronickou fakturu posílat na váš e-mail ve formátu PDF.
Kontaktuje kterékoli naše zákaznické centrum nebo vyplňte formulář zde.
-
Je obvyklé, že se za vodu platí zálohy? Mohu si jejich výši upravit?
Ve smlouvě o dodávce vody a odvádění odpadních vod je sjednáno, že dodavatel je oprávněn předepsat zálohy na vodné a stočné. Částka však nesmí přesáhnout 100% předchozí spotřeby. To znamená, že v případě přeplatku za uplynulé období se záloha automaticky sníží.
Zálohu na vodné a stočné můžete samozřejmě kdykoli změnit. Pokud tak chcete učinit, kontaktujte naše zákaznické centrum.
-
Co mám dělat, když mi faktura nepřijde v termínu a mám obavy, abych nemusel platit penále?
Zkuste se zeptat sousedů, zda jim faktura za vodné a stočné už přišla, či ne. Pokud zjistíte, že jste ji neobdržel pouze vy, kontaktujte naše zákaznické centrum na lince 800 100 663 nebo prostřednictvím e-mailu zc.beroun@vakberoun.cz
V této souvislosti je ale třeba upozornit na to, že mluvíme o odběratelích, kteří jsou majiteli nemovitostí, jako jsou rodinné domy, chaty a chalupy.
Jiná situace nastává u odběratelů žijících v bytových domech. Tam fakturu za vodné a stočné zasíláme "správci" (sdružení vlastníků, bytovému družstvu apod.), který pak jednotlivé položky rozúčtuje na konkrétní bytové jednotky v domě. S tím však už nemají vodárenské společnosti nic společného.
-
Jak mám postupovat, když si myslím, že je ve faktuře za vodu chyba?
Fakturace vodného a stočného se řídí zaznamenaným stavem vodoměru v daný den a hodinu. Máte proto možnost si při odečtu údaj snadno ověřit. Při pochybnostech o správnosti faktury je vám v pracovní době k dispozici naše zákaznická linka 800 100 663. Můžete nám také poslat e-mail na zc.beroun@vakberoun.cz. Na naše pracovníky se obraťte, i pokud nerozumíte rozúčtování. Dříve, než tak učiníte, vám doporučujeme následující postup:
- Ověřte si množství spotřebované vody na vodoměru
Na faktuře uvedený konečný stav vodoměru porovnejte se stavem aktuálním. Pro fakturaci používáme pouze celé m3 . Ty jsou na vodoměru opticky odděleny různými způsoby podle konkrétního typu a velikosti vodoměru (např. desetinnou čárkou, rámečkem nebo barvou číslic - celé m3 jsou černé, menší jednotky červené).
Zjistíte-li, že na vodoměru je hodnota vyšší než stav uvedený na faktuře, znamená to, že odečet byl proveden správně. Problém tedy není v chybně fakturovaném množství, ale má jinou příčinu.
- Prověřte možné úniky vody
Pokud se při kontrole vodoměr točí (nebo se na displeji zvyšuje hodnota) a vodu v domě nikdo nepouští, je na vaší vnitřní instalaci závada. Měřící mechanismus vodoměru je velmi citlivý a měří i minimální odběry.
Většinou problém tkví ve ztrátách vody ve vnitřní instalaci, kdy voda protéká přes některý ze spotřebičů do odpadu a následně do kanalizace. Nejčastěji se to stává u splachovačů WC, mohou téci i zahradní výtokové ventily, nebo voda uniká přes pojistný ventil ohřívače teplé užitkové vody či kotle apod. Pokud je vnitřní rozvod uložen v zemi nebo ve zdi, může voda unikat i zde.
- Obraťte se na odborníky
Nepodaří-li se vám identifikovat závadu, je třeba pozvat odbornou firmu. Ta v případě potřeby provede tlakovou zkoušku vnitřní instalace po jednotlivých větvích rozvodu.
- Můžete požádat o úřední přezkoušení správnosti vodoměru
Pokud stále pochybujete o fakturovaném množství vody a jste přesvědčeni, že vodoměr měří více, než skutečně spotřebujete, můžete podat žádost o úřední přezkoušení vodoměru, formulář je k dispozici na zákaznických centrech nebo ke stažení zde. Žádost o přezkoušení vodoměru vás však nezbavuje povinnosti zaplatit fakturu ve stanovené lhůtě.
- Ověřte si množství spotřebované vody na vodoměru