-
Jak kvalitní je pitná voda z kohoutku?
Pokud odebíráte pitnou vodu z veřejné sítě, podléhá její zdroj i proces úpravy a distribuce pravidelné laboratorní analýze kvality.
Laboratorní rozbory zajišťují provozovatelé vodárenské sítě prostřednictvím akreditované laboratoře a nezávisle také příslušné hygienické stanice.
Program kontroly se řídí Zákonem o ochraně veřejného zdraví. Rozbory pitných vod sledují zhruba 60 nejdůležitějších prvků, ale také chuť, barvu, vůni či tvrdost vody, která je důležitá pro některé domácí spotřebiče.
Díky rozborům již u zdroje jsou technologie schopny proces úpravy vody efektivně přizpůsobit tak, aby její kvalita na výstupu odpovídala všem přísným hygienickým požadavkům.
Obsah dusičnanů se většinou na koncových místech u odběratelů pohybuje mezi 16 - 20 mg/lit (zdroj vody Želivka), přičemž limit pro dospělé osoby činí 50 mg/l. Konkrétní hodnoty koncentrací dusičnanů naleznete v sekci „Moje obec“. V lokalitách, kde je pitná voda dodávána z jiného vodního zdroje než Želivka, se koncentrace výrazně liší.
U kojenců jsou dusičnany potenciální nebezpečnou karcinogenní látkou a je doporučeno podávat vodu s obsahem dusičnanů < 15 mg/l. Více na stránkách SZÚ viz odkaz ZDE.
Bakteriální nezávadnost dodává pitné vodě chlor. Pokud vám jeho zvýšený výskyt vadí kvůli specifickému pachu, doporučujeme napustit co nejvíce vychlazenou vodu z kohoutku do džbánu či sklenice a nechat chvíli odstát. Do vody také můžete nakapat citron. Chlor velmi rychle vyprchá, není nijak zdravotně závadný, má vliv pouze na vůni a případně chuť.
Případně zvýšený obsah železa ve vodě má nejčastěji na svědomí stav vodovodního potrubí. Samotné železo není zdravotně závadné, neblaze však působí na sanitární techniku – usazuje se v kohoutcích, zabarvuje umyvadla a podobně.
Pokud jste delší dobu vodu ze sítě neodebírali, je dobré ji nejprve odpustit, a pak teprve používat.
Více informací o kvalitě vody -
Když se někde kope a je plánovaná odstávka vody, jak se o tom dozvím dopředu?
Pokud se jedná o plánovanou odstávku z důvodu např. rekonstrukce, existuje zákonná povinnost informovat 15 dní předem. O haváriích v naprosté většině případů nemůžeme informovat dopředu.
A jakým způsobem se to tedy zákazník dozví?
O všech odstávkách a haváriích se dozvíte na webových stránkách naší společnosti v sekci Moje obec, zprávu posíláme zároveň obecnímu či městskému úřadu, který informuje způsobem v místě obvyklým.
Dále informujeme vodoprávní úřad, Krajskou hygienickou stanici, Hasičský záchranný sbor apod.
Běžné poruchy se snažíme opravit co nejdříve, aby nevznikly potíže se zásobováním odběratelů. Když se jedná o havárii velkého rozsahu nebo bude oprava trvat déle než 4 hodiny, zajistíme náhradní zásobování vodou. Kde najdete nejbližší cisternu s vodou, se dozvíte ze stránky Moje obec.
-
Jaký máte názor na úpravu pitné vody v domácnosti různými filtry? Někteří lidé to chválí, druzí říkají, že voda nemá potom žádné minerály a vlastně není zdravá. Jak to je?
Voda z našeho systému je vhodná k pití bez další úpravy. U všech zařízení na doúpravu pitné vody je nutné dbát zvýšené opatrnosti, protože tam může vzniknout problém, který popisujete. Navíc zde může dojít k druhotnému bakteriologickému znečištění. Proto jakoukoliv úpravu pitné vody pro pití nedoporučujeme. Pokud již nějaké zařízení používáte, řiďte se pokyny v návodu k používání.
-
Jak je to s balenou vodou? Proč jsme stále museli kupovat balíky a teď se říká, že je lepší voda z kohoutku?
Voda z kohoutku je kvalitní a vhodná k pití. Tato skutečnost platí trvale. Kvalita vody je pravidelně sledována provozovatelem a navíc podléhá kontrole Krajskou hygienickou stanicí.
Nákup balené vody se stal velikou módou a zároveň obchodem pro její dodavatele. Spotřeba balené vody byla do značné míry úměrná tomu, jak velká reklamní kampaň ji provází. V současné době se stále více píše o vodě z kohoutku a problematické kvalitě některých balených vod. Také je voda z vodovodu mnohonásobně levnější. Litr a půl odběratel natočí z kohoutku za necelých 10 haléřů.
-
Jsem majitelem restaurace. Proč bych měl zákazníkům dávat vodu z kohoutku zadarmo, když jim mohu prodat balenou vodu se ziskem? Čím mě budete motivovat, abych na to přistoupil?
Je to jenom vaše rozhodnutí. Je otázka, jestli tato vstřícnost k zákazníkům, která je v západní Evropě běžná, Vám nepřinese větší návštěvnost a tím bude bohatě kompenzován zisk z podávání balených vod. Řada restauratérů, kteří nabízejí vodu z kohoutku, říká, že ušetřené peníze za balenou vodu zákazníci často vydají za další zboží, např. moučník a podobně.
-
Myslíte si, že voda z vodovodu je vhodná k pití i bez převaření? Studená i teplá?
Z vodovodu je dodávána pouze pitná voda, která je hygienicky zabezpečená. Její teplota je cca 10 °C a je možné ji pít bez převaření. Teplá voda, která se ohřívá buď lokálně u jednotlivých odběratelů nebo centrálně např. na sídlištích, se sice připravuje z pitné vody, je vodou pouze užitkovou a není tedy vhodná k pití. V rámci výroby a rozvodu teplé vody totiž nelze zaručit stoprocentní bezinfekčnost teplé vody.
-
Z vody je hrozně cítit chlor
Vodu dodávanou našim zákazníkům ošetřujeme dezinfekčním činidlem, aby byla prosta choroboplodných zárodků a cestou k zákazníkovi nedocházelo ke kontaminaci. Tato činidla jsou všechna na bázi chlóru. Pro zákazníka je chuť chlóru signálem, že voda je bezpečná. Před konzumací je možné se nežádoucí příchutě chlóru zbavit. Nejjednodušší je vodu natočit do nádoby a přes noc ji nechat stát bez uzávěru v lednici nebo před konzumací do sklenice kápnout pár kapek citrónové šťávy. Chlór se z vody uvolní například také přidáním špetky soli nebo cukru do vody nebo když z vody připravíte bublinkatou vodu (sifon) pomocí bombičky s oxidem uhličitým.
-
Jak mám postupovat, když jsem nezaplatil fakturu a mám zavřenou vodu?
Výše poplatku za otevření vodovodní přípojky (VP) neplatičům:
2.500,00 Kč včetně 21% DPH v případě požadavku na otevření VP
- následující pracovní den po dni uhrazení tohoto poplatku (v pracovní době)
4.500,00 Kč včetně 21% DPH v případě požadavku na otevření VP
- v den uhrazení tohoto poplatku (v pracovní době)
- ve dnech pracovního volna, klidu a svátků