Přejít na obsah stránky

Info

Změna provozní doby obchodní kanceláře Hořovice: 23.12.2024 zavřeno, 30.12.2024 zavřeno. Děkujeme za pochopení.

Info

Změna provozní doby zákaznické centrum Zápy: 23.12.2024 zavřeno. Děkujeme za pochopení.

Info

Změna provozní doby zákaznického centra Beroun: 23.12.2024 do 15 hodin, 27.12.2024 zavřeno, 30.12.2024 do 15 hodin, 31.12.2024 do 12 hodin. Děkujeme za pochopení.

Info

Vážení zákazníci, spustili jsme pro Vás nový zákaznický portál, dostupný je přes odkaz MŮJ ÚČET.

Cílem moderního vodárenství je dobrá a nezávadná pitná voda, kterou lze bez obav pít a u které spotřebitel oceňuje její estetickou kvalitu. O bezpečnost vody je postaráno systémem předcházení rizik a systémem kontroly kvality. Estetickou kvalitu reprezentují ukazatele barva, pach a chuť vody, které si spotřebitel vyhodnocuje sám a na jejich základě se rozhoduje o přijatelnosti vody a její kvalitě.

Ukazatele pach a chuť jsou součástí každého rozboru. Ukazatele chuť, pach (a barva) se mohou lišit v čase a na různých místech distribuční sítě výrazně více než ukazatele chemické. Pro provozovatele vodovod je velkou výhodou, pokud se běžná kontrola rozšíří jak co do počtu hodnotitelů, tak co do četnosti hodnocení. Za tím účelem vznikají v zahraničí laické nebo pololaické senzorické panely složené buď ze zaměstnanců provozovatelské společnosti, nebo ze spotřebitelů. Koncem roku 2023 byl vytvořen první spotřebitelský panel v ČR ve středočeských Hořovicích.

 Výsledky

Hodnocení je až na jedinou výjimku stále dobré v chuti/pachu i barvě. Tou výjimkou je mimořádné hodnocení v den odstávky vody u jednoho z panelistů, kde po obnovení dodávky hodnotil jak barvu, tak pach a chuť jako špatné. Dotazem bylo druhý den zjištěno, že voda je již v pořádku.

Potěšující je i vysoká účast, která přetrvává i po deseti měsících hodnocení. V panelu je aktivních 11 respondentů. V dosud proběhlých 43 hodnoceních byla ve 36 hodnoceních nadpoloviční účast, průměrná účast je 7,8. Provozovatel tak mohl pracovat se 336 hodnoceními kvality vody. Navíc je velkou výhodou také rozptýlení panelistů po městě (viz obrázek). Pro srovnání uveďme, že za stejné období provozovatel provedl podle vyhlášky tři krácené rozbory; Hořovice jsou součástí skupinového vodovodu, takže další rozbory se provedly na jiných částech sítě.

Závěr

Téměř roční fungování senzorického panelu spotřebitelů v Hořovicích lze považovat za velmi úspěšné. Výsledky panelu poskytují pravidelnou a velmi četnou informaci o kvalitě vody v senzorických ukazatelích. Realizace panelu, nábor nových členů a informování o výsledcích přispívají k pozitivní komunikaci se spotřebiteli, pomáhají uvědomění, že voda je pod stálou kontrolou a posilují spolupráci mezi provozovatelem a spotřebitelem.

Zároveň je to nástroj, který má ve srovnání s jinými analytickými metodami zcela bezkonkurenční poměr mezi cenou a výkonem.  Ustavení i udržení fungování není složité, nevyžaduje vysokou odbornost ani lidské zdroje; je tedy využitelné i u provozovatelů s menším odborným zázemím.

 

Poděkování

Ustanovení senzorického panelu spotřebitelů bylo jedním z výstupů projektu č. TL03000252 „Kohoutkovou nebo balenou: Bariéry a motivace konzumace pitné vody“, který podpořila Technologická agentura ČR v programu ÉTA .

   

Mgr. Jiří Paul, MBA, Vodovody a kanalizace Beroun, a.s., Asociace pro vodu ČR, z.s.

Mgr. Petr Pumann, Státní zdravotní ústav

MUDr. František Kožíšek, CSc., Státní zdravotní ústav

Ing. Lenka Mayerová, Ph.D., Státní zdravotní ústav

 

Vyňato z článku pro odborný časopis SOVAK, více o projektu zde: Senzorický panel - VAK Beroun

Přejít na navigaci