Běžný vodoměr plní jedinou funkci. Měří spotřebu vody. Musí ji měřit správně, aby odběratel ani dodavatel nepřicházeli zkrátka. Co jiného dělají moderní vodoměry, kterým se také někdy říká chytré? Podle Jiřího Paula, ředitele VAK Beroun, se od běžných odlišují zejména tím, že mohou komunikovat. „Buď pravidelně posílají stav do centrály, nebo si pamatují historii odběrů a tu je možné si v případě potřeby stáhnout.“
V praxi to znamená zejména to, že se kvůli odečtu nemusí do nemovitosti. „My využíváme vodoměry, které se odečítají na vzdálenost až několika desítek metrů z pomalu projíždějícího auta. V Hořovicích testujeme systém, při kterém se každý den data odesílají pomocí radiových vln do programu, který data automaticky analyzuje,“ říká Paul. Pokud jsou takto vybavena všechna odběrná místa, dá se velmi záhy zjistit, zda všechna voda přivedená do systému protekla přes vodoměr nebo je někde porucha a voda uniká do země.
Chytré vodoměry ale umí i další věci. Například umí upozornit na nezvykle vysoký průtok, což může odběratelům ušetřit spoustu peněz za prasklé potrubí nebo protékající záchod. Také ale chrání vodovod a samy sebe, takže posílají alarm při pokusu o neoprávněnou manipulaci nebo při zpětném průtoku, ke kterému dochází při zakázaném propojení vodovodu a domovní studny.
Také se velmi osvědčily v boji s nedostatkem vody nebo při hlídání neukázněných odběratelů. Zákazníci VAK Beroun s běžnou smlouvou mohou odebrat maximálně 500 litrů za hodinu a ne více než 5000 litrů za den. Větší odběry totiž ohrožují kvalitu vody a plynulost dodávek. „Řešili jsme několik reklamací na kvalitu, u kterých zpětně analýza dat ukázala, že zákazník odebíral více než je ve smlouvě. Takovou reklamaci samozřejmě neuznáme,“ doplňuje technický ředitel Roman Badin.
Nevýhodou chytrých vodoměrů je jejich cena, jsou totiž až šestkrát dražší než obyčejné. Z tohoto pohledu jsou problematické přípojky s minimálním nebo žádným odběrem – rekreační objekty a domy s vlastní studnou i přípojkou. Ředitel Paul k tomu dodává: „To je jeden z hlavních důvodů, proč budeme od roku 2021 přecházet na dvousložkovou cenu vody.“
Takto vypadá záznam z chytrého vodoměru. Zákazník reklamoval zakalení vody v napuštěném bazénu. Díky datům z paměti vodoměru se ale prokázalo, že mnohonásobně překročil stanovený limit, takže reklamace nebyla uznána.